perjantai 8. helmikuuta 2013

Hepreaa ja vähän muuta

Heprean opiskelusta on tullut tällä viikolla jokapäiväistä, kun opettaja lupasi pitää kokeet ensi tiistaina. Ollaan nyt käyty läpi kaikki aakkoset, mutta en vielä ihan kaikkia osaa. Hassua, että usein yölläkin, kun herään, ne tulevat mieleen. Eilen kyllä taisin oppia muistamaan muutaman uuden kirjaimen. Siinä täytyy siis opetella kaikki aivan alusta, kirjaimista lähtien ja vielä kirjoittaakin oikealta vasemmalle. Se tosin ei jostain syystä tunnu yhtään vaikealta. Nyt opetellaan kirjoitusaakkosia, mutta painetut aakkoset on sitten taas aivan eri näköisiä.

Heprean kielessähän on vain konsonantteja. Vokaaleille on tosin määritelty merkit konsonanttien alle, mutta niitä ei kuulemma käytetä esimerkiksi sanomalehdissä. Eli pitää oppia vain tietämään, mikä vokaali mihinkin sanaan kuuluu. Hassua!

Tulostin netistä TV7:n esittämän Mesila-nimisen heprenkielen opetusohjelman materiaalia ja siitä luin, että me länsimaiset ihmetellään miksi hepreaa kirjoitetaan väärinpäin - oikealta vasemmalle. Mutta hepreaa on kirjoitettu jo tuhansia vuosia ennen kuin meidän systeemimme edes luotiin - eli me taidetaan itse kirjoittaa "väärin päin".

Eilen illalla olin pitkästä aikaa kuntojumpassa. Meillä oli syksyllä tosi hyvä vetäjä Paula, mutta hänen jäätyään äitiyslomalle, on jo toinen sijainen ollut. Minä tosin olen tänä vuonna ollut mukana vain kaksi kertaa, mutta molempien sijaisien tunnilla. Eilen oli sellainen vanhempi naishenkilö - lieneekö ollut eläkkeellä oleva voimistelunopettaja - en tiedä. Mutta hänen tuntinsa oli tosi mukava. Ensinnäkin musiikki oli sellaista rauhallisempaa eikä sitä kamalaa jumputusta, jota nämä nuoremmat sitten vielä soittavat niin kovaa. Ensin lämmiteltiin ja sitten oli kuntopiiri, joka mentiin läpi kaksi kertaa. Ja lopuksi vielä vevyttelyt. Kyllä hiki virtasi.

Kävin kirpparilla katsomassa Riittaa, joka on vuorossa aina perjantaisin. Siellä oli jokin ihmehärveli, josta oli arvuuteltu, että mikähän se mahtaa olla. Nåh, minähän arvasin sen heti! :D. Se oli mustaa rautaa oleva viinapulloteline, jonka sai lukkoon. Heh. Mitenkähän sen arvasin? En tiedä. Jotenkin se vain tuli heti mieleen, kun siinä lukon alla oli sellainen "korkki", joka laitettiin alas. En jaksa ottaa kuvaa siitä. Olisi voinut laittaa arvausleikin tänne, mutta olkoon.

Eipä tässä tänään tämän enempää. Hyvää loppuviikkoa vain kaikille lukijoille!

Psalmit 91:14-16 "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."

Ei kommentteja:

 Alla oleva kirjoitus oli paikallisessa Ylöjärven Uutisissa mielipiteenä: Pohojalainen Pirkanmaalla Oon vähä miettiny tätä elämää ja sitä,...