sunnuntai 18. elokuuta 2013

Pärnu

Ah, vihdoinkin koitti hetki, jolloin päästiin lähtemään kauan sitten ilmoittatumallemme kylpylämatkalle. Vuosia sitten olemme Pärnussa oleilleet viikon verran ja nyt oli edessä uusi koetus. Pikkuveli oli kuskina ja matkan vetäjänä ja melkein puoli sukua eli 15 kipaletta joko biologisesti tai avioliiton kautta toisilleen sukua olevia ihmisiä pakkautui muutaman kymmenen muun ihmisen kanssa pariin autoon ja niin matka voi alkaa.

Yöllä puoli neljän tietämissä lähdimme Laihialta etelää kohti. Helsingissä vaihdoimme kulkupelin laivaan ja jälleen Tallinnassa takaisin linja-autoon. Noin puolen vuorokauden jälkeen saavuimme pieneen perhehotelliin, jonne sukumme oli majoittuneena. Monet muut retkeläiset hajautuivat muihin isompiin kylpylälaitoksiin.

Alempi kuva on huoneemme ikkunasta. Kasat satelliittien juurella ovat lahonneita kuljetuslavoja. Huone oli tilava ja viihtyisä, aivan eri luokkaa kuin isommassa Terviksessä vuosia aikaisemmin meille osoitettu huone. Muutenkin hotelli oli viihtyisä ja koska se myös on aika pieni, ei tarvinnut juosta pitkiä matkoja hoitoihin, vaan kaikki oli "käden ulottuvilla". Hoitoja kuului pakettiin kuuden päivän aikana 12 kipaletta: 2 kokovartalohierontaa, 2 osahierontaa, 2 osokeriittihoitoa, 2 yrttikylpyä, 1 vesihieronta ja 3 suolahoitoa. Lisäksi täysihoito eli aamiainen, lounas, päiväkahvi ja päivällinen. Ruoka oli tavallista kotiruokaa vastaavaa ja annokset tuotiin lautasella nenän eteen. Aamiainen tarjottiin noutopöydästä.

Minulla oli hyvä tilaisuus harjoitella vuosia sitten yhden talven aikana opiskelemaani viron kieltä. Päivä päivältä mieleen putkahteli enemmän ja enemmän sanoja jostain mielen uumenista. Meillä oli aikanaan tosi hyvä opettaja Hämäläisen Liisa. Oli kiva huomata, miten pienikin kielen harjoittelemisen yritys palkittiin. Usein asiakaspalvelijat olivat töykeitä ja hymyttömiä, mutta kun sanoin jonkin yksinkertaisen lauseen viroksi, ilmeet ja käytös muuttuivat iloisiksi ja ystävällisiksi. Eli  ystävällisyys kannattaa. Ja samalla minä sain harjoitusta.

Yhtenä iltana kävimme kaupungilla syömässä

Ravintola Steffani on tosi viehättävä ja viihtyisä. Kuva on terassilta, sisällä tilaa oli kahdessa kerroksessa.

Tilasin jotain härkäruokaa ja tällaisena se tuli. Tuolla "pitsakuoren" alla on lautasellinen lihakastiketta, joka oli hyvin (ei liikaa) maustettua. Toisella lautasella on maustettua riisiä. Hämmästys oli suuri, kun ruoka tuli eteen. Mitä tämä on ja miten sitä syödään? Niinpä sitten kuorin leipää ja kastoin sitä kastikkeeseen, jota söin myös riisin kanssa. Hyvää oli ja erikoista!

Seuraavassa pieni kuvakavalkaadi matkalta.

Olihan hänkin mukana.

Pärnun kävelykatu Rüütli.

Tämä kauppa on ravintola Steffanin vieressä

Vaasan suomalaisen seurakunnan ystävyysseurakunnan Elisabetin kirkon uudet urut. Tosi kaunis ikkuna urkuupillien välissä.

Kukkapilarit olivat mahtavia.

Jälkiruoka Steffanissa oli camembert-juustoa ja jäätelöä talon tapaan. Kahden hengen ateria jälkiruokineen tuli maksamaan meille 23,50 e.

Pärnun hautausmaan patsaan jalustalla.

Paluumatkalla Talllinnan satamassa näimme ihan omin silmin tätä kuuluisaa viinarallia. Aivan uskomattomia määriä viinaa ja muuta lievempää liemihuumetta kärrättiin autoihin. Pakko uskoa, kun näki, mitä se oikeasti on ja varmaan näkemämme oli siitä pienemmästä päästä.

Mutta tästä huolimatta matka oli hyvä ja varmaankin palaamme sinne vielä mahdollisuuksien mukaan.

Saarnaaja 10:17 "Onnellinen sinä maa, jolla on jalosukuinen kuningas ja jonka ruhtinaat pitävät aterioita oikeaan aikaan, miehekkäästi eikä juopotellen!"