perjantai 8. toukokuuta 2015

Kylmä kahvi - jokohan se löytyi mullekin kahvi?


Eilisessä Pohjalainen-lehdessä oli juttua kylmästä kahvista ja kerrottiin sen tekotapa. Mulla kun tunnetusti - ainakin lähipiirissä - on ollut tuon kahvinjuonnin kanssa ongelmia jo nuoresta lähtien, niin heti soi kellot - jospa tuossa olis jotain mulle. Niinpä sitten piti kokeilla ja tässä tulos. Tänä aamuna eka kerran maistoin - hyvää oli. Nyt on toinen annos menossa. Vielä ei ole tullut ongelmia sisuskalujen kanssa.

Eli näin se tehdään. Ostetaan tummapaahtoista suodatinjauhettua kahvia - se muutenkin sisältää vähemmän mahaa ärsyttäviä happoja kuin vaaleapaahtoinen. Laitetaan kahvia 120 g astiaan ja päälle litra kylmää vettä ja sekoitetaan. Sitten jääkaappiin ja annetaan olla siellä vähintään 8 tuntia, mieluiten yli yön. Sen jälkeen seos suodatetaan ja näin saadaan tiivistekahvia, joka kannattaa säilyttää vaikkapa pullossa jääkaapissa.

Juomaan laitetaan  yksi osa tiivistekahvia ja kaksi osaa maitoa, kookosmaitoa tai kivennäisvettä. Makeutukseksi laitoin vähän juoksevaa hunajaa, vaikka en normaalisti kahvissa ole makeutusta käyttänyt kuten en teessäkään. Kahvijuoma maistuu hyvälle.

Vielä jännittää, mitä maha juomasta tykkää! Olen muuten ollut koko viikon ilman Somacia, tänä aamuna otin varmuuden vuoksi, kun päätin juoda tuota mustaa juomaa.

Johanneksen evankeliumi 10:9 "Minä (Jeesus) olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen."

Ei kommentteja:

 Alla oleva kirjoitus oli paikallisessa Ylöjärven Uutisissa mielipiteenä: Pohojalainen Pirkanmaalla Oon vähä miettiny tätä elämää ja sitä,...