torstai 8. joulukuuta 2011

Joululaatikoita


No niin, taas on SE aika vuodesta. Että mikäkö? No tietenkin joululaatikoidentekoaika. Ja minä kun oon niin hyvä tekeen niitä PALIO. En totisesti osaa vääntää vain omiin tarpeisiin. Tulee siis eteen miettiä, mitä niille kaikille tekis, kun ei kuiteskaan ite jaksa kaikkia syödä.


No Iina rakastaa porkkanalaatikkoa, mutta ei kai sekään jaksa syödä viittä litraa. Entäs sitten maksalaatikko? Munni ei saa syödä sisäelimiä ja mun ymmärtääkseni maksa on jonkun sortin elikon sisäelin. Ja sitäkin on 7 (seitsemän!) pientä alumiinivuokaa. ja jääkaapissa odottelee kaksi (2) kiloa lanttusurvosta. Minä kun vihdoin olen päässyt siihen pisteeseen, että ostan valmiin survoksen. Taisi olla viime joulu, kun sen eka kertaa tein. AINA ennen olen alusta saakka tehnyt kaiken ite. Ja luomujuureksista. No, ei aivan aina luomua, mutta viime vuosina. Helinä-sisko sai mut heräämään.


Kun lastenkaan perheet eivät ole kiinnostuneita laatikoista, olenkin ajatellut lahjoitella niitä ympäriinsä, toivottavasti jää jotain itellekin edes jouluaatoksi.


Pari minuuttia sen jälkeen, kun aamulla olin saanut silmäni auki unesta, alkoi kellarista kuulua aikamoista porausta. Onneksi en herännyt siihen. Tekevät - tai ovat siis jo tehneet - reikiä sinne kattoon, siis meidän lattiaan ja sitä kautta aikovat kuivata tapahtuneen vesivahingon vahingot. Toivottavasti onnistuu.


Munni tekee edelleen töitä. Tämä viikko on ollut aika tiivis ja sama meno jatkuu vielä lauantaihin saakka. Toivottavasti sunnuntain saa levätä. Maanantaina pitäisi sitten uuden isännän aloittaa työt. Ehkäpä viikon aikana sitten tarvittavat asiat siirtyvät tai kopioituvat uuden isännän ominaisuuksiksi. Toivoa sopii!


Meidän asuntoasia on edelleen auki. Omistaja lupasi viime viikon lopulla hoidella asiat ja ilmoitella meille mahdollisimman pian. Mitään ei ole kuulunut. Pakko vain yrittää jaksaa uskoa, että asioilla on taipumus järjestyä. Ja kyllähän me Vaasasta asunto saatais varmaan vaikka heti, MUTTA Vaasa ei oo Laihia.


Lauantaina saadaan pikkumies meille yökylään, siis Hannes Jussinpoika. Itsenäisyyspäivänä olin leipomassa esikoisen lasten kanssa piparia. Niin ja kahden viikon päästä ollaan jo oltu hemmottelumatkalla siellä Riikassa. Minä tykkään sanoa Riikassa, mutta olen huomannut, että enemmän sanotaan teksteissä Riiassa. Ehkäpä tuo jälkimmäinen on oikeampi. Kun nyt tuli nää kielioppiasiat esiin, niin olen pitkään ihmetellyt miksi valtakunnansovittelijan - jonka nimi on Lonka - nimi väännetään esimerkiksi uutisissa näin: valtakunnansovittelija Lonkan!! Jos taivutetaan lonkan, niin perusmuoto lienee silloin lonkka. Lonka taipuu mielestäni Longan samoin kuin lanka-langan. Siitä usein mussuttelin Munnille ja kas kummaa, viime aikoina olen huomannut tv:ssä aletun käyttää juuri tuota suosittelemaani muotoa eli Longan. Ovatkohan kuulleet mussutukseni? Näähän on just näitä ISOJA asioita, jotka mua häiritsee.


Ei sitten muuta kuin jatketaan sitä odottelua!



Psalmit 27:14 ”Odota Herraa. Ole luja, ja vahva olkoon sinun sydämesi. Odota Herraa.

Ei kommentteja:

 Alla oleva kirjoitus oli paikallisessa Ylöjärven Uutisissa mielipiteenä: Pohojalainen Pirkanmaalla Oon vähä miettiny tätä elämää ja sitä,...