sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Hiihtoa ja mäenlaskua

Oltiin muutama tunti välipojan lasten kanssa, kun vanhemmat oli ostoksilla. Nelly halusi hiihtämään ja pyysi mua matkaan. Minä tosin en hiihtänyt, vaan kävelin vieressä. Ihan heidän kotinsa vieressä on hieno latu sekä perinteiseen että luisteluhiihtoon. Ja ihan mukavan kokoinen mäkikin löytyy. Tyttö hiihteli ihan poistieheen ja kun piti päästä mäkeä ylös, luulin, että saan työntää tytön mäen päälle. Mutta tämäpä ryhtyikin heti kiipeämään haaratyylillä tyylikkäästi rinnettä. Kun kehuin, miten hienosti hän osaa, niin tyttö tyynesti totesi oppineensa reeneissä.

Vaikka lakki vinossa, mutta ylöspäin mennään

Niinpä ryhdyin sitten opettamaan, miten mäkeä laskiessa on hyvä pitää polvet vähän koukussa, mutta Nelly sanoi muina miehinä: "Mun poikakaverin isä on opettanut." Hih, tyttö on 6 vuotta ja jo poikakaveri.

 Tässä tyylinäyte

Parin kolmen mäenlaskun jälkeen neiti lähti hiihtämään latua eteenpäin. Oli hieno ilma, vaikka lunta satoikin. Tyttö vain jatkoi menoa ja minä yritin pysyä mukana.  

Matkalla oli tällaisia mm. alkoholinkäyttöön liittyviä kysymyksiä sekä suomeksi että på svenska.

Minä jo yritin houkutella neitiä kääntymään, mutta eikun eteenpäin vain. Lopulta tuli yksi käännöspaikka ja siinä sanoin päättäväisesti, että tässä käännytään, sun täytyy jaksaa takaisin kotiinkin vielä hiihtää. Siinä oli aika iso mäki - mun mittapuun mukaan - tytöllä ei päätä huimannut, alas vain. Mutta kun hyvä koneella tehty latu loppui ja olisi pitänyt kääntyä joitain asteita, tyttö muksahti maahan. Kun ehdin luo, oli toteamus: "Latu loppui!" Että silleen!

Kun päästiin kotiin, olivat Munni ja Hannes tehneet kovasti lumitöitä ja sen jälkeen jo maistui ruokakin.

Matteus 19:14 "Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta."

Ei kommentteja:

 Alla oleva kirjoitus oli paikallisessa Ylöjärven Uutisissa mielipiteenä: Pohojalainen Pirkanmaalla Oon vähä miettiny tätä elämää ja sitä,...