tiistai 24. tammikuuta 2012

Näytteenottosekoilua


Onneksi olin laittanut muistutuksen puhelimeen, että aamulla on mentävä antamaan käsivarresta verta labraan ja vielä heti aamustla. Lähete oli laitettu keskussairaalasta paikalliseen tvk:een. Noh. Ihan muutaman minuutin odottamisen jälkeen plingahti mun numero näyttöön. Labrahoitaja otti esiin lähetteeni tietokoneelta ja totesi sitä hetken tutkailtuaan, että ei me varmaankaan voida tätä ottaa täällä - ei ole sellaisia näyteputkia. Mutta tarkistetaan vielä. Sitten hän otti toisesta tietokoneesta ohjeet, miten kyseinen näyte otetaan. Jutteli jonkun näkymättömän henkilön kanssa, joka lienee ollut samaa mieltä, että keskussairaalan labraan, ei tänne. Hoitaja antoi mulle tulostamansa ohjeen ja painotti kohtaa, jossa sanotaan, että näyte pitää heti laittaa jäävesihauteeseen.


Eihän siinä muu auttanut kuin mennä matkoihinsa. Ajaessani sairaalaa kohti pohdiskelin sitä, kun sairaanhoitaja oli lähetettä kirjoittaessaan (toki lääkärin ohjeiden mukaan) sanonut, että se pitää ottaa aamulla, sillä pitoisuudet muuttuu päivän aikana. Ja että ressi vaikuttaa tulokseen. Ja muahan jo ressasi aika lailla. Ensin olisin unohtanut koko homman ilman muistutusta ja toiseksi, ettei tvk pysty ottamaan näytettä. Minä olin luullut lähetteessä olevan vain ressihormooninäyte, mutta sit oli tää toinen. Siis pohdiskelin, että menenkö kuitenkin suoraan labraan jonottamaan vai käynkö ensin polilla hoitsun pakeilla.


Asia ratkesi, kun tulin labraan, joka oli täynnänsä porukkaa, osa oli jopa käytävällä. Niinpä marssin hoitajan puheille ja hän totesi, ettei kannata ottaa näytettä enää, vaan saan mennä ensi viikolla uuden asuinkunnan tvk:een, siellä kuulemma osataan homma hoitaa. Sanoi myös, että heillä on jatkuvasti ongelmia tämän nykyisen kunnan tvk:n labran kanssa. Sillä he kyllä pystyvät tämän näytteen ottamaan, mutta lienee siellä ollut uusi näytteenottaja. Sanoi ottavansa asian tiimoilta jälleen yhteyssä sinne. Muut tvk:t kuulemma hoitavat homman ok. Olisko kyseessä, etteivät halua nähdä vaivaa, kun kyseessä hieman erikoisempi näytteenotto? No, mene ja tiedä. Muuten olen kyllä saanut hyvää palvelua kyseisessä tvk:ssa.


Siispä ajelin kotiin ja odottelen, milloin saan lähteä sinne takaisin. Noutamaan ukkelia kotiin.


Tälle päivälle saat suosikkipaikkani Raamatusta.


Psalmi 23 Daavidin virsi.

Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.

Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.

Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden.

Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.

Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.

Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

 

Ei kommentteja:

 Alla oleva kirjoitus oli paikallisessa Ylöjärven Uutisissa mielipiteenä: Pohojalainen Pirkanmaalla Oon vähä miettiny tätä elämää ja sitä,...