tiistai 7. toukokuuta 2013

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat - vai miten se meni?

Jo pitkään olen ajatellut kirjoittaa leivistä. Jaa että miksikö? No siksi, kun meidän perheessä on ollut pakko vaihtaa ihanat ruispalat tai sen tyyppiset leivät ja hapankorput toisenlaiseen leipään. Mun maharustinki ei enää kestä hapanleipää kuin silloin tällöin ja kohtuullisesti nautittuna. Munnilla taas on ne omat rajoituksensa: ei mitään kokojyväviljaa ja muutamat lisäaineet kielletty liiallisen fosfori- ja kaliumpitoisuutensa vuoksi.

Munni siis syö pehmeänä leipänä täysvalkoisista vehnäjauhoista tehtyä paahtoleipää. Mutta koska hän pitää erityisesti näkkileivästä, on sen löytymisestä tullut hieman ongelmallisempaa. Lopulta löytyi  yksi laji, jossa on vain tavallista vehnää

Sitten minun nykyisiin leipävalintoihini, jotka oikeastaan kirvoittivat minut tähän kirjoitukseen. Olen kokeillut todella monenlaisia niin pehmeitä kuin näkkileipiäkin. Tulos on mielestäni aika  heikko. Nykyiset suomalaiset leivät ja sämpylät ovat mielestäni täyttä höttöä - ilmaa - ei mitään puremisvastetta eivätkä edes paina mitään. Nyt täytyy muistaa tuo alun huomautus; etsintäni ei koske ruispaloja eikä tavallista reikäleipää. Ne ovat kunnon leipää.

Olen kokeillut kaikenmaailman Taikaruisleivät ja sämpylät sun muut. Mikään ei tunnu hyvältä eikä maistukaan niin kuin haluaisin. Sitten päätin asian, johon en koskaan olisi luullut sortuvani. Ostin ruotsalaista Pågenin leipää nimeltään Tumma viettelys. Isokokoinen, siivutettu vuokaleipä. Siinä löytyi mun leipä. Tuntuu painavalta. Antaa sopivasti puremisvastetta. Ja on vielä hyvääkin. Toinen saman leipomon leipä on myös käypä, tosin ei aivan yhtä hyvää, Maalaishyvä.

Yksi ongelma oli myös löytää kunnon näkkileipä. Kokeilin niissäkin monen monet kotimaiset versiot, mihinkään päätymättä. Ihan vain maun takia. Ja - melkein häpeä myöntää - mutta tässäkin päädyin naapurimaan tuotteeseen
On sitten tosi hyvä näkkäri. Ohut, rapea ja hyvänmakuinen. Harmi vain, ettei sitä saa täältä Laihialta eli varastossa täytyy aina olla. Toinen huono puoli on pakkauksen koko. Se kun ei tahdo sopia mihinkään kaappiin kunnolla. Mutta pääasia on, että maistuu hyvältä.

Mutta on toisenkinlaista leipää - elämän leipää.

Joh. 6:35 "Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa. Minä olen elämän leipä."

Ei kommentteja:

 Alla oleva kirjoitus oli paikallisessa Ylöjärven Uutisissa mielipiteenä: Pohojalainen Pirkanmaalla Oon vähä miettiny tätä elämää ja sitä,...